Jak zachytit a zobrazit něco, co lidské oko běžně nevidí? Instalace Audire Fluctus umělce Kryštofa Brůhy přetváří neviditelná elektromagnetická pole ve svém okolí do fascinujících světelných vzorců a barev. Tento umělecký objekt, vytvořený pro Signal Festival 2024 ve spolupráci s PrusaLabem, se stal velkým lákadlem letošního ročníku festivalu. Jak projekt vznikal, jaké výzvy překonával a co vše stálo za jeho jedinečným technickým řešením?
Sedmimetrový „datový totem“ Audire Fluctus, navržený umělcem Kryštofem Brůhou, je generativní umělecká instalace, která propojuje moderní technologii s uměleckým konceptem a přetváří tak neviditelné elektromagnetické vlnění do vizuálně působivého zážitku. Instalace vznikla v návaznosti na otevřenou výzvu Signal Calling jako součást pražského Signal Festivalu 2024, jehož cílem je přinášet inovativní a interaktivní díla do veřejného prostoru.
Technické řešení
Dílo funguje na principu dvojité polarizace světla a proudění unikátní kapaliny Spektraflux. Spektraflux je opticky aktivní kapalina vyvinutá Kryštofem Brůhou. Obsahuje částice, které stáčí rovinu polarizovaného světla, a tím vytváří unikátní barevné efekty.
Socha se skládá ze tří od sebe oddělených nádrží. Každý segment je tvořený ze dvou do sebe vložených čirých akrylátových trubek. Prostor mezi trubkami je vyplněn Spektrafluxem. V ose nádrže, kde kapalina přítomna není, se nachází středový segment se 100W LED zdrojem bílého světla, který svítí směrem k vnitřnímu válci s nalepenou polarizační fólií. Světlo procházející touto fólií je polarizované a pokračuje přes vrstvu Spektrafluxu k vnějšímu válci s druhou polarizační fólií, orientovanou tak, aby blokovala přímý pohled na světelný zdroj a umožňovala divákům vidět pouze světelné a barevné efekty vytvořené proudícím Spektrafluxem.
vizualizace: Kryštof Brůha
Pohyb Spektrafluxu zajišťují tři výkonná obousměrná vodní čerpadla pracující podle předem připraveného programu. Autor nejprve nasnímal elektromagnetické vlny na místě instalace, převedl je do digitálních hodnot a na jejich základě vznikl program pro čerpadla.
Elektronický systém Audire Fluctus, vyrobený v PrusaLabu, zahrnuje tři řídící desky pro ovládání čerpadel. Byly navrženy tak, aby nahradily původní řídicí jednotky. Zachování manuálního ovládání nám umožnilo využít pumpy nejen k tvorbě vizuálního efektu ale i k naplnění nádrží při instalaci. V PrusaLabu vznikl také firmware a samotná sekvence chodu čerpadel.
Nosná konstrukce byla navržena s ohledem na pevnost a stabilitu, aby zvládla různé povětrnostní podmínky i případné zásahy vandalů. Skládá se z duralových segmentů, které propojují tři patra instalace a připevňují je k ocelové základně. Základna je tvořena třemi rameny, na jejichž koncích jsou připevněna závaží, aby zajišťovala stabilitu celého díla. Podobu konstrukce navrhl autor instalace, zatímco technické provedení bylo zpracováno v PrusaLabu. Na závěr prověřil tuhost konstrukce statik a provedl potřebné výpočty pro určení potřebného závaží každé ze tří nohou.
Výzvy
Největší výzvou projektu bylo zajištění těsnosti celého systému. Původně jsme použili 3D tištěné díly – konkrétně horní a spodní zátky válců, které měly udržet kapalinu bezpečně uvnitř. Navzdory experimentům s nastavením 3D tisku, následnou aplikací plnidel, penetrací, dvousložkových i UV reaktivních pryskyřic, se nám nepodařilo dosáhnout dostatečné vodotěsnosti.
Nakonec jsme tedy 3D tištěné komponenty využili pouze jako prototypy pro ověření rozměrů a tvaru a finální díly jsme vyrobili CNC frézováním z deskového PVC, které umožnilo lepší přesnost a vyšší odolnost vůči tlaku. Abychom zajistili dokonalou těsnost, přidali jsme do drážek v místech styku vnitřního a vnějšího válce na míru vytvořené silikonové těsnění. K jeho výrobě opět posloužily 3D tištěné formy.
foto: PrusaLab
foto: Signal Festival – Slavík, PrusaLab
Výsledek
Instalace měří 7 metrů, váží půl tuny a obsahuje 108 litrů Spektrafluxu. V provozu byla celkem 20 hodin během 4 festivalových večerů.
Vysloužila si značnou pozornost, a to skrze 43 mediálních výstupů, které doputovaly k téměř 240 000 lidem, a především ho mohli obdivovat návštěvníci Signal Festivalu, kterých bylo letos odhadem přes 500 000, což festival řadí mezi největší kulturní události v České republice.
Jak už to ale bývá v případě uměleckých instalací, těžko jejich „výkon“ měřit tvrdými daty, je k tomu potřeba něco jiného. Během festivalu bylo zajímavé pozorovat diváky, kolik času u instalace trávili a jaké při tom měli výrazy ve tvářích a poslouchat, co si o ní říkají – a reakce to byly v naprosté většině velmi pozitivní.
Kryštof Brůha: Umělec mezi světy fyziky a fantazie
Kryštof Brůha, český umělec a experimentátor, se ve své tvorbě zaměřuje na zkoumání vztahu mezi člověkem a neviditelnými fenomény, které nás obklopují. Dílo Audire Fluctus je dokonalým příkladem Brůhova přístupu: přetváří fyzikální síly, které běžně nevidíme, do působivých objektů, které nás inspirují a vybízejí k zamyšlení nad světem kolem nás.
foto: Kryštof Brůha