Jak dostat svůj produkt od prototypu až na zahraniční trhy? Logistika je často přehlíženou součástí podnikání, může však být rozhodujícím faktorem úspěchu. Luděk Drnec, generální ředitel DHL Express Česká republika a mentor v PrusaLab hardware akcelerátoru, přináší startupům cenné rady, jak se s touto výzvou vypořádat.
Logistika jako klíčový faktor úspěchu startupů
Startupy často v počátečních fázích vývoje věnují maximální pozornost inovacím, designu, výrobě a financování. Mnoho z nich však podceňuje důležitost logistiky a distribuce produktů koncovým zákazníkům. „Doprava a logistika jsou vlastně tím ultimátním krokem, jak ten výrobek, pokud se jedná o fyzický výrobek, dostat k zákazníkovi,“ vysvětluje Luděk Drnec. Bez dobře promyšlené strategie distribuce může i ten nejlepší produkt ztroskotat na překážkách spojených s přepravou, certifikací nebo celními procesy.
Logistický řetězec by měl být řešen od samého začátku, a to nejen v kontextu přepravy hotových výrobků, ale také zajištění surovin a výrobních materiálů. „Z čeho to budu vyrábět? Odkud to budu vozit? Jak to budu vozit?“ ptá se Drnec. Ze zkušeností ví, že startupy často podceňují čas a náklady spojené s dovozem surovin, zejména z Asie. „Najednou některé typy přeprav úplně chyběly,“ zmiňuje v souvislosti s pandemií covidu. Důležitou součástí celého procesu je rovněž balení. Především u křehkých elektronických produktů je klíčové zajistit, aby přeprava nevedla k jejich poškození. „To poslední, co chcete, jako nová firma, je doručit třetině zákazníků poškozený výrobek,“ dodává Drnec.
Jak exportovat a uspět na globálním trhu
Většina českých startupů se neobejde bez expanze na zahraniční trhy. „Pokud jste startup v České republice, tak na 99 % si nevystačíte s trhem České republiky, budete muset exportovat,“ vysvětluje Drnec. Podle něj jsou trhy v Asii, Americe nebo Skandinávii často otevřenější novinkám než střední Evropa. Výzvou může být celní agenda, certifikace a licenční podmínky v jednotlivých zemích. DHL Express má však specialisty po celém světě, kteří mohou startupům pomoci tyto překážky překonat.
Dalším důležitým aspektem je v současné době udržitelnost logistiky. „Zákazníci od nás sami poptávají přepravu s nižší uhlíkovou stopou,“ říká Drnec a zmiňuje, že DHL Express masivně investuje do syntetických leteckých paliv, která mají prokazatelně nižší dopad na životní prostředí. Udržitelnost se tak na rozvinutých trzích může stát konkurenční výhodou.
Mentoring jako cesta k úspěchu
V rámci PrusaLab hardware akcelerátoru probíhá mentoring formou série sezení, při kterých startupy získávají cenné rady přímo od odborníků. PrusaLab tak pomáhá startupům nejen s vývojem, ale i se strategiemi, které vedou k úspěchu. Spolupráce s mentory, jako je Luděk Drnec, nabízí unikátní příležitost získat know-how od špiček ve svém oboru.
👉 Více o programu PrusaLab hardware akcelerátor 👈